Elektrische auto’s zien we steeds meer rijden en ook tweedehands elektrische auto’s zijn in trek. Wegens de prijsstijging van de brandstof en de in januari vrijgekomen subsidie werd er in de eerste weken van 2022 al 19% meer gezocht naar tweedehands elektrische auto’s ten opzichte van een maand eerder. Uit verdere cijfers van Gaspedaal.nl blijkt ook dat tegenwoordig 18% van de consumenten zoekt naar een duurzamere auto. Dat is met 8% gestegen in vergelijking met een jaar eerder.
Wegens het toenemende aantal elektrische auto’s, is er ook een flinke toename in het gebruik van laadkabels. Maar wat zijn nu dingen waar je op moet letten bij het kopen van een laadkabel? En hoe kun je hem makkelijk opbergen na gebruik? Op deze blog geven we daar antwoord op!
Deze laadkabel heb ik nodig
Allereerst is het handig om te weten welk type laadkabel je nodig hebt. Er zijn namelijk twee opties: type 1 en type 2. Het verschil zit in de soort stekker aan de voertuigzijde. Rijd je bijvoorbeeld een Nissan Leaf, dan heb je een type 1 laadkabel nodig. Type 1 is namelijk ontworpen voor Amerikaanse en Japanse elektrische auto’s. Type 2 is speciaal voor Europese elektrische auto’s, bijvoorbeeld de Fiat 500e en Volvo. In Nederland wordt type 2 het meest gebruikt.
Dan is er nog een verschil tussen laadkabels voor een laadpaal en laadkabels voor in het stopcontact. Let er dus goed op dat je ook aan de laadpuntzijde kiest voor de juiste stekker. In Nederland heb je voor de laadpalen een type 2 nodig en voor een gewoon (Schuko) stopcontact een laadkabel met een geaarde stekker.
Het verschil tussen laadkabels van 16A en 32A
Als je gaat zoeken naar laadkabels zul je ook zien dat er kabels aangeboden worden met 16A en met 32A. Welk van de twee je nodig hebt hangt ook weer af van een aantal factoren. Ten eerste is het belangrijk om naar de hoofdaansluiting te kijken in de meterkast. Vervolgens naar hoeveel capaciteit er nog beschikbaar is. Kies je voor een laadpaal, dan zal het montagebedrijf je daarin adviseren. Voor een laadkabel naar een stopcontact is dit niet van toepassing aangezien een stopcontact niet meer aankan dan 10 Ampère.
Het voordeel van 32A is de snelheid van het opladen, maar hoe snel de auto weer volgeladen is hangt af van de omvormer van de auto. De auto reguleert zelf de input, dus ook met 32A zal de auto niet sneller laden dan hij aan kan.
Verder is er ook nog ruime keuze in lengtes van de laadkabels. Dat is net wat je zelf prettig vindt en natuurlijk hoever de afstand van de auto naar het laadpunt is.
Hoe berg ik de laadkabel handig op?
Zoals hierboven al genoemd zijn er veel verschillende laadkabels. Met een elektrische auto is het ook handig om de kabel in de kofferbak te hebben liggen. Langs de snelweg staan tegenwoordig veel snelladers en ook bij veel winkelcentra vind je tegenwoordig parkeerplaatsen met een laadpaal. Maar zo’n grote kabel is niet altijd fijn en netjes om los te hebben liggen. Daarvoor zijn er kofferbak organizers. Hierin kun je makkelijk de laadkabel kwijt en is er zelfs nog ruimte voor andere spullen zoals ruitenwisservloeistof.
De kofferbak organizer hieronder beschikt over klittenband aan de onderkant waardoor de tas goed vast blijft zitten aan het tapijt. Ideaal dus om alle rondslingerende spullen achter in de auto netjes op te bergen.